ABHJÁSA: praxe je základ

Druhá sútra Pataňdžaliho pojednání o józe definuje jógu jako "uklidnění víření mysli" (Jógaš čitta vritti niródhah - YS I.2). Slovo nirodha, které překládáma jako "zklidnění", "ztišení" (někdy také "potlačení", "zastavení" - což jsou tvrdé překlady, kterým se cíleně vyhýbáme), tedy v jistém smyslu představuje vrchol jógy, nebo lépe: vrchol jógové praxe. Je to jako postavit sklenici s vodou plnou nečistot na stůl a nechat ji být. Nečistoty samy sednou ke dnu a my najednou uvidíme vodu v její přirozené průzračnosi, která ve skutečnosti nikdy nebyla porušena. Tak nám i nirodha umožňuje vidět to, co je za rozbouřeností mysli (čitta-vritti) a nečistotami (kléša), jimiž je překryta, vidět její podstatu, to, co ji osvětluje, svědka, purušu. Postavit sklenici na stůl ale stojí úsilí - a právě to je abhjása.


Jak ale docílit stavu nirodha? Jedině praxí a uvolněním - a to, prosím pěkně, právě v tomto pořadí! (YS I.12) Kdo si nalhává, že koláče jsou i bez práce, jednou tvrdě narazí. A pokud nenarazí v tomto životě, tím hůř pro něj: žádná povrchní a povýšená pseudo-moudrost se totiž neobejde bez následků, ať už se rozhodnou projevit kdykoliv (YS II.12).
Teorie bez praxe není moudrost (pradžňá/džňána), ale vikalpa (YS I.9), tedy jedno z pěti základních vritti a tak přesně to, co chceme ve stavu nirodha překročit, prohlédnout. Teorie bez praxe, bez zážitku, zkušenosti a zvnitřnení, je šabda-gňána, znalost pocházející ze slov a tedy něco čistě intelektuálního, neprožitého.
"Anabhjásé višam vidjá," říkával Šrí T. Krišnamáčárja (a citoval tak definici jednoho ze "čtyř jedů" Hitopadéši). Vědění, které není uvedeno do praxe, je jako jed. Lepší nevědět! Když člověk ví pouze intelektuálně, myslí si, že ví, a z toho vyrůstá strašlivá egotická připoutanost a povýšenost. 
Nakonec ještě drobný vzkaz pro učitele, ať už jógové nebo jakékoliv jiné: ve chvíli, kdy vám už kvůli učení nezbývá čas na vlastní praxi, začne být pouhou otázkou času, kdy začnete učit něco, co sami neděláte a nežijete. V tu chvíli se učení mění v pokrytectví. Pokud máte pocit, že učením na úkor vlastní praxe sloužíte svým žákům, pletete se; nejvyšší službou a posláním lidského života je uskutečnit svůj vlastní potenciál. A k tomu, ať se nám to líbí nebo ne, je potřeba vlastní abhjása - úsilí. Praxe. Good luck. Howgh

Komentáře